The Data Act – Frequently Asked Questions

1. Какви са правата ми по Закона за данните?

Може да имате права по Закона за данните, ако сте „потребител“ на наши свързани продукти и/или съответни услуги в ЕС. Това означава, че :
  • Притежавате свързан продукт (като свързан автомобил Ford); или
  • Имате договорно право да използвате свързан продукт (например свързан автомобил Ford на лизинг); или
  • Използвате съответна услуга на свързан продукт (например приложението FordPass).
Ако се вписвате в една (или повече) от тези категории, Законът за данните Ви дава две основни права за данните, генерирани от използването Ви на свързания продукт и/или съответната услуга. 

  •  Достъп: Можете да получите самостоятелно достъп до данните, следвайки стъпките, описани по-долу.
  •  Споделяне: Можете да споделяте данните с трети страни по Ваш избор (когато се намират в ЕС).

Важно е да се отбележи, че тези права не се отнасят за всички данни, генерирани от свързания продукт или съответната услуга. Имате тези права върху „леснодостъпните данни“– по същество суровите и необработени данни, които се генерират директно от използването на свързания продукт и/или съответната услуга и които са леснодостъпни за нас. Например данни за автомобила, получени в резултат на използването на свързания автомобил, или данни за зарядното устройство, получени в резултат на използването на свързаното зарядно устройство. Наричаме това „Данни“ в тези често задавани въпроси. 
 
Моля, обърнете внимание, че определени данни са изключени от Закона за данните, включително силно обогатени или извлечени данни и други данни, които не са леснодостъпни за нас (например данни, генерирани от използването Ви на приложения на трети страни в автомобила, и които не се събират от Ford). 

2. Кои са свързаните продукти и съответните услуги на Ford?

За да видите списък на нашите свързани продукти и съответни услуги и за повече информация относно данните, вижте Страницата за прозрачност (Поставете URL). 

Обърнете внимание, че някои продукти и услуги, на които се наслаждавате, може да не са в списъка на нашите свързани продукти и съответни услуги, ако се предоставят от трета страна и Ford не събира данни, генерирани от тяхното използване (например Amazon Alexa). Моля, свържете се директно с третата страна, ако имате въпроси относно данните, генерирани от използването на техните услуги. 




3. Прилага ли се Законът за данните за мен, ако съм извън ЕС?

Не. Имате права по Закона за данните само ако сте в ЕС и ако сте потребител на наш свързан продукт (който продаваме в ЕС) и/или съответната услуга, която предоставяме за този свързан продукт. Можете също така да споделяте данните си само с трета страна, намираща се в ЕС.

4. Какво трябва да обмисля, преди да споделя данните си с трета страна?


Ако мислите да споделяте данните си с трета страна, не забравяйте:


  • Можете да споделяте своите данни само с трета страна, намираща се в ЕС. 
  • ·Трябва да изберете само трета страна, на която имате доверие. 
  • Трябва да имате писмено споразумение с третата страна за това какви данни могат да използват и как могат да ги използват. 
  • Ние ще изпратим Вашите данни само на третата страна, която сте посочили, и само при конкретно Ваше искане. Но няма да извършим независима проверка на лице, което не е от Ford. 

Само за да сте осведомени, Законът за данните ни позволява да таксуваме третата страна, ако изпращаме Вашите данни директно на тях по Ваше искане. Но няма да таксуваме Вас.

5. До какви данни мога да имам достъп или да споделям?

Данните, които можете да поискате и/или да споделите, ще варират в зависимост от модела на автомобила, абонаментите, функциите, които сте активирали, и избраните от Вас настройки. Данните ще попаднат в една от следните категории:

  • Данни за автомобила: Основна производителност на автомобила и статус на системата, като например нива на батерията, гориво, пробег и температура на охлаждащата течност.
  • Състояние на автомобила: Диагностична и свързана с поддръжката информация, като например налягане в гумите, експлоатационен живот на маслото и статус на изпускателната система при дизелови двигатели.
  • Данни за шофирането: Как се управлява и използва автомобилът, като скорост, ускорение, спиране и използване на предпазния колан.
  • Местоположение на автомобила: Данни за местоположението и движението, като GPS координати, посока на компаса и GPS скорост.
  • Данни за електрическите автомобили: Ключови показатели за електрическите автомобили като ниво на заряд на батерията, енергиен капацитет, температура и напрежение на двигателя 
  • Данни за зареждането: Информация, свързана с процеса на зареждане на автомобила, като време и продължителност на зареждане, напрежение, ток, тип зарядно устройство и състояние на щепсела. Това може да включва и данни за зарядното устройство, ако има такива.
  • Данни за пътуването: Когато използвате функции за навигация или планиране на пътуване, информация за пътуването, като маршрут, разход на гориво, общо разстояние и пробег само с електрическа енергия.  
  • Сигурност на автомобила: Статус на системите за сигурност като аларми, заключване на вратите и положение на стъклата.
  • Данни на производителя за специализирани автомобили: Подробни данни за инсталираните модули от производителя на специализирани автомобили, включително входното и изходното състояние на тези модули. 
 

Не забравяйте, че ако Вашият продукт не е свързан (например ако не сте регистрирали автомобила си в своя акаунт във FordPass), няма да има данни, които да Ви предоставим, или до които да получите достъп или да споделите с трети страни.
 
Ако искате да разберете какви данни могат да бъдат налични (и следователно до какви данни може да поискате достъп и/или да споделите с трети страни), можете да намерите тази информация в таблицата с категории данни за свързани продукти на Ford. Отново, данните, налични за Вашия конкретен автомобил, може да варират в зависимост от модела на автомобила, абонаментите, функциите, които сте активирали, и избраните от Вас настройки.  
 
Когато това е технически осъществимо, ние ще предостави данните (на Вас или на третата страна, която сте посочили) в непрекъснат формат в реално време чрез Ford API. Ние наричаме това Непрекъснати данни. Ще предоставим други данни в различен от непрекъснат формат, като файлове за изтегляне JSON. Ние наричаме това Исторически данни

6. Как мога да разбера и интерпретирам данните си?

Ако Вие или трета страна, с която споделяте данните си, се нуждаете от описание на данните, можете да намерите това в нашите речници за данните. 

7. Как да се свържете с нас


Ако трябва да се свържете с нас относно данните, за които имате права съгласно Закона за данните, или относно искането Ви за достъп или за споделяне на Вашите данни с трети страни, можете да се свържете с нас, като използвате следната информация за контакт. 

Ако сте клиент на FordPass или частен клиент и имате въпроси, моля, използвайте следната информация за контакт, за да се свържете с нас:
| Пазар  | Юридическо лице | Адрес | Имейл  | Телефон | Клиент на FordPass
 
| Австрия  | Ford Motor Company (Austria) GmbH | Hackingerstr. 5c, Vienna, A01140, Germany | kundenz@ford.com | 43 (0)1 20 609 24 24

| Белгия  | Ford Motor Company (Belgium) N.V. | Hunderenveldlaan 10, 1082 Brussel Avenue du Hunderenveld 10, 1082 Bruxelles, Brussels, Belgium | custfobe@ford.com | 32 (0)2 700 67 76

| Чешка република  | FORD MOTOR COMPANY s.r.o. | Thamova 137/16, Praha 8, Czech Republic | zakaznik@ford.com | (+420) 800 3673 29

| Франция  | FMC France SAS | 34 rue de la Croix de Fer, Saint Germain en Laye, 78100, France | crcfr@ford.com | +33 171 230987

| Германия  | Ford Werke GmbH | Henry Ford Strasse 1, 50735 Cologne, Germany | kundenz@ford.com | 49 (0)221 9999 2999

| Гърция  | Ford Motor Hellas S.A.I.C. | Tatoiou 121, 144 52 Metamorfosi, Attiki, Greece | info11@ford.com | (+30) 216 900 88 99

| Унгария  | Ford Central & Eastern European Sales Limited Liability Company | 2000 Szentendre, Galamb József u. 3. Унгария | szerviz@ford.com | (+36) 1 7 777 555
| Ирландия  | Ireland Henry Ford & Son Limited | Elm Court, Boreenmanna Road, Cork, Ireland | cvscirel@ford.com | 1 800 771199

| Италия  | Ford Italia S.p.A. | Via del Serafico, 89 00142 Rome, Italy | tu@ford.com  | +39 066934 2384

| Люксембург  | Ford Motor Company (Belgium) N.V. | Hunderenveldlaan 10, 1082 Brussel Avenue du Hunderenveld 10, 1082 Bruxelles, Brussels, Belgium | custfobe@ford.com | 352 (0) 248 71 800

| Нидерландия  | Ford Nederland B.V. | Stroombaan 16, 1181 VX Amstelveen. Нидерландия
Postbus 175, 1180 AD, Amstelveen. Нидерландия | klanten@ford.com | 31 (0)707 703 777

| Полша  | Ford Polska Sp. z.o.o. | Ul. Tasmowa 7, Warszawa, 02-677, Poland | kontakty@ford.com | (+48) 22 522 27 27

| Португалия  | Ford Lusitana S.A. | No. 2, 2nd floor, Rua Rosa Araujo, Lisbon, Portugal |   clientes@ford.com |  +351 21 366 5703

| Румъния  | Ford Romania S.A. | Henry Ford (1863-1947) street 29, 200745 Craiova, Dolj County, Romania Caracal Road, km 3, Craiova, Dolj County, 200748, Romania | crcro@ford.com | (+40) 31 22 98 798

| Испания  | Ford Espana S.L. | Calendula 13, Edificio Miniparc IV , 28109,Alcobendas, Madrid, Spain | crcspain@ford.com | +34 900 80 70 90

| Финландия | Oy Ford Ab -  | Äyritie 24, FIN-01510 Vantaa, Finland  | N/A | N/A

| България, Хърватия, Република Кипър,  Дания, Естония, Латвия, Литва, Малта, Словакия
Словения  Швеция | Ford Smart Mobility UK Limited | Business Unit 2, Broadcast Centre, Here East, Queen Elizabeth Olympic Park, Stratford, London, E20 3BS | N/A | N/A

Клиенти на Ford Pro/мениджъри на автопаркове
| Всички пазари | Ford Smart Mobility UK Limited | Business Unit 2, Broadcast Centre, Here East, Queen Elizabeth Olympic Park, Stratford, London, E20 3BS | ukcvsc1@ford.com | +44 (0) 203 564 4444 

Ако считате, че Вашите права като потребител по Закона за данните са нарушени, можете да се свържете с нас, като използвате горепосочената информация за контакт. Също така имате право да подадете жалба до определения компетентен орган във Вашата държава членка. 

8. Как мога да получа достъп или да споделя данните си?

Готови сте за достъп или споделяне на Вашите данни? Изберете по-долу най-подходящата за Вас опция и следвайте посочените стъпки. Процесът може да бъде различен в зависимост от връзката Ви със свързания продукт или съответната услуга (например дали сте клиент на FordPass или на Ford Pro) и дали искате Непрекъснати данни или Исторически данни. Ще Ви е необходим акаунт във Ford. 

8.1  Използвам свързан автомобил Ford, но нямам акаунт във Ford. Как мога да поискам достъп до данните си? 

Ако нямате акаунт във FordPass или преди това не сте регистрирали автомобила си към валиден акаунт във FordPass, моля, обърнете внимание, че няма да има налични данни. 

Можете да намерите повече информация за FordPass и да регистрирате автомобила си към акаунт във FordPass на нашата Страница за свързаност на Ford.

8.2
  Аз съм клиент на FordPass. Как получавам достъп до данните си?

За да получите достъп до Вашите данни, следвайте стъпките, описани по-долу. 

Моля, обърнете внимание: Ако има няколко притежатели на акаунт във FordPass за един и същ свързан автомобил и/или Wallbox, всеки упълномощен потребител или притежател на акаунт във Ford Pass ще може да упражнява същите права на достъп до данните и споделянето им с трети страни. Всеки упълномощен потребител е отговорен за уведомяване на всеки друг потребител(и) и получаване на съгласието му(им), преди да поиска каквито и да било данни, които може да бъдат генерирани от тяхното използване на свързан автомобил, Wallbox или съответна услуга. 

Стъпките са различни в зависимост от това дали искате достъп до Исторически данни или Непрекъснати данни (моля, вижте ЧЗВ 5 за повече информация за разликата между Исторически данни и Непрекъснати данни). 

8.2.1
        Клиент на FordPass – Достъп до Вашите Исторически данни

Стъпка 1: Уверете се, че имате валиден акаунт във FordPass и че Вашият автомобил и/или Wallbox са регистрирани към Вашия акаунт във FordPass.Можете да намерите повече информация за FordPass и да регистрирате автомобила си или Wallbox към акаунт във FordPass на нашата Страница за свързаност на Ford
Преди да поискате данните, моля, уверете се, че сте уведомили всички други потребители и сте получили тяхното съгласие, преди да поискате каквито и да било данни, които може да бъдат генерирани от тяхното използване на свързан автомобил, Wallbox или съответна услуга.   
Стъпка 2: Влезте в Свързания портал за Исторически данни, като използвате акаунта си във FordPass. 
Стъпка 3: Попълнете формуляра за приемане на клиенти на Свързания портал за Исторически данни. 
o   Ще трябва да предоставите VIN номера(та) на автомобила(ите), чиито данни искате. Ако искате данни за Wallbox, VIN не се изисква.
o   Също така ще трябва да предоставите времевия период, за който искате данните. Можете да поискате само данните, генерирани от 12 септември 2025 г. до датата, която е 2 дни преди датата, на която правите искането (това гарантира, че всички системни данни са синхронизирани).
o   Следвайте инструкциите на Свързания портал за Исторически данни и валидирайте своя VIN. След това изпратете формуляра за приемане на клиенти. 
Стъпка 4: След като сте попълнили и изпратили формуляра за приемане на клиенти, трябва да получите имейл от Ford на имейл адреса, който сте предоставили във формуляра за приемане на клиенти. Вижте имейла си и проверете подробностите за заявката си.
Стъпка 5: Вашата заявка ще бъде обработена от Ford. Ако не сте получили исканите от Вас данни или каквато и да е информация от Ford в рамките на 28 дни от получаването на имейла в стъпка 4, моля, свържете се с Ford (вижте ЧЗВ 7 за данни за контакт). 
Стъпка 6: Ще получите имейл от Ford с линк, потвърждаващ, че исканите данни са готови за изтегляне. Данните ще бъдат достъпни за изтегляне в продължение на 7 дни. 
 
8.2.2        Клиент на FordPass – Достъп до Вашите Непрекъснати данни

Като алтернатива, ако искате достъп до Непрекъснатите данни (данните в реално време да бъдат достъпни чрез API), включително данни за Wallbox, следвайте стъпките по-долу.

Стъпка 1: Уверете се, че имате валиден акаунт във FordPass и че Вашият автомобил и/или Wallbox са регистрирани към Вашия акаунт във FordPass. Можете да намерите повече информация за FordPass и да регистрирате автомобила си или Wallbox към акаунт във FordPass на нашата Страница за свързаност на Ford. Преди да поискате данните, моля, уверете се, че сте уведомили всички други потребители и сте получили тяхното съгласие, преди да поискате каквито и да било данни, които може да бъдат генерирани от тяхното използване на автомобила, Wallbox или съответната услуга. 
Стъпка 2: Регистрирайте акаунт в Пазар за разработчици на Ford. Предоставете исканата информация, след което прегледайте и приемете условията. 
Стъпка 3:След като влезете в акаунта си в Пазара за разработчици на Ford, можете да поискате достъп до нашия API, като следвате инструкциите на Пазара за разработчици на Ford. 
Стъпка 4: От акаунта си в Пазара за разработчици на Ford можете да създадете нови идентификационни данни за достъп до API. Можете също така да следите всички идентификационни данни, които в момента са активни. 
Стъпка 5: След като създадете идентификационните данни за достъп, извлечете генерирания URL адрес, който се свързва с Вашия акаунт. Това се извлича от Таблото за разработчици. Използвайте извлечения URL адрес и влезте с Вашия акаунт на член на Ford (FordPass), за да свържете автомобила си. След като се свържете, ще бъдете пренасочени към предоставения от Вас URI за пренасочване и ще получите токен на него. 
Стъпка 6: Сега можете да използвате API за извличане на данни чрез желаната от Вас платформа
 
8.3  Аз съм клиент на FordPass. Как мога да споделям данните си с трети страни?

Обърнете специално внимание на точките в ЧЗВ 4 (Какво трябва да обмисля, преди да споделя данните си с трета страна?), преди да споделите каквито и да е данни с трета страна. Обърнете внимание също, че ако има няколко притежатели на акаунт във FordPass за един и същ свързан с Ford автомобил или Wallbox, всеки упълномощен потребител или притежател на акаунт във FordPass може да споделя данните с трети страни, както и да прекрати споделянето на данни с трети страни. Това означава, че дори и да решите да споделите данните си с трета страна, други упълномощени потребители, които са свързани със същия автомобил или Wallbox, могат да прекратят споделянето на данни. Всеки упълномощен потребител е отговорен за уведомяване на всички други потребители и получаване на съгласието им, преди да поиска споделянето на каквито и да било данни, които може да бъдат генерирани от тяхното използване на свързан автомобил.

Споделяне на Вашите Исторически данни с трети страни

Имате два начина да споделите Вашите Исторически данни с трети страни. Можете да направите едно от двете: 

да получите и изтеглите файловете с Исторически данни самостоятелно (като следвате стъпките в ЧЗВ 8.2) и да споделите файловете директно с трета страна по Ваш избор; или

да кажете на третата страна да поиска Вашите Исторически данни от Ваше име. В този случай помолете третата страна по Ваш избор да следва стъпките в ЧЗВ 8.4 (Аз съм трета страна, която има нужда от достъп до данни на клиент на FordPass. Как мога да направя това?). Вижте също ЧЗВ 8.4, за да разберете как можете да спрете да споделяте Исторически данни с трети страни, ако промените мнението си. 

Споделяне на Непрекъснати данни с трети страни

За да споделяте Непрекъснати данни (данни в реално време чрез API) с получател на данни трета страна, помолете ги да следват стъпките, описани в ЧЗВ 8.4.2 по-долу. Ако имате нужда от допълнителна помощ, свържете се с отдела за обслужване на клиенти (вижте информацията за контакт в ЧЗВ 7).


8.4
  Аз съм трета страна, която има нужда от достъп до данни на клиент на FordPass. Как мога да направя това?

Бележка към трети страни (които не са клиенти на Ford): Трета страна (която не е клиент на Ford) трябва да следва тези стъпки за искане за достъп до данните на клиент на Ford само ако тази трета страна е специално определена от клиента на Ford да бъде получател на данни съгласно член 5 от Закона за данните. Третата страна трябва да получи съгласието на клиента и на всички други потребители, чиито данни могат да бъдат в обхвата на исканите данни. Третата страна трябва също така да има писмено споразумение с клиента на Ford (до чиито данни получават достъп), в което се описва обхватът на данните, които могат да бъдат достъпни и използвани, и как и за каква цел могат да бъдат използвани те. Когато Ford споделя данните на клиенти на Ford директно с получателя на данни трета страна (по искане на клиент на Ford), Ford може да начислява на получателя на данни трета страна обезщетение и може да определя или променя размера на обезщетението периодично. 

8.4.1        Искане за достъп до Исторически данни на клиенти на FordPass като получател на данни трета страна 

Ако сте получател на данни трета страна, можете да поискате достъп до Исторически данни на клиент на Ford от негово име, като следвате стъпките по-долу. Ако заявката Ви се обработи успешно, ще получите линк към място, от което можете да изтеглите файловете, съдържащи Исторически данни (във формат JSON). 

Стъпка 1: Уверете се, че: (i) Клиентът на Ford (чиито данни искате от негово име) е упълномощен потребител на свързания автомобил, Wallbox или съответната услуга, за които искате данни; (ii) Клиентът на Ford има валиден акаунт във FordPass и автомобилът и/или Wallbox са регистрирани в неговия акаунт във FordPass; и (iii) Вие сте получили съгласието на клиента на Ford и всички други потребители, преди да поискате каквито и да било данни, които може да бъдат генерирани от тяхното използване на автомобила, Wallbox или съответната услуга.
 Стъпка 3: Попълнете формуляра за приемане на агенти
 
o   Ще трябва да предоставите исканата информация, включително информация за Вашата компания (ако е приложимо) и данни за клиента на Ford, чиито данни искате от негово име. 
o   Уверете се, че сте се координирали с клиента на Ford (чиито данни искате от негово име). Това е необходимо, защото, за да обработим заявката Ви, ще изискваме от клиента на Ford да потвърди съгласието си да сподели данните си в рамките на 3 дни от опита ни да се свържем с него. В противен случай заявката ще бъде отменена.
o   Ще трябва да предоставите VIN номера(та) на автомобила(ите), ако искате данни, свързани с автомобила. Също така ще трябва да предоставите времевия период за данните, които искате (т.е. колко назад във времето искате Историческите данни). Ако искате данни за Wallbox на нашия клиент, не е необходимо да предоставяте VIN номер(а). 
o   Обърнете внимание, че можете да поискате само данни, генерирани от 12 септември 2025 г. до датата, която е 2 дни преди датата, на която правите искането (това гарантира, че всички системни данни са синхронизирани).
Стъпка 4: След като сте попълнили и подали формуляра за приемане на агенти, трябва да получите имейл от Ford на имейл адреса, който сте предоставили във формуляра за приемане на агенти. Моля, вижте имейла си и проверете подробностите за заявката си.
 Стъпка 5: Клиентът на Ford (чиито данни искате от негово име) ще бъде уведомен и ще бъде попитан дали е съгласен да сподели данните си. След получаване на съгласието на нашия клиент, Вашата заявка ще бъде обработена от Ford. Ако не сте получили исканите от Вас данни или каквато и да е информация от Ford в рамките на 28 дни от получаването на имейла в стъпка 4, моля, свържете се с Ford. (Вижте ЧЗВ 7 за данни за контакт).[URL]. 
 
Стъпка 6: Ще получите имейл от Ford с линк, потвърждаващ, че исканите данни са готови за изтегляне. Данните ще бъдат достъпни за изтегляне в продължение на 7 дни. 
 
Към клиента на Ford:Можете да оттеглите съгласието си по всяко време, преди данните бъдат изтеглени от получателя на данни трета страна (в стъпка 6 по-горе). Обърнете внимание, че ако оттеглите съгласието си след като получателят трета страна вече е изтеглил данните, оттеглянето няма да изтрие данните от местоположението за изтегляне. Линкът, позволяващ достъп до данните, автоматично ще изтече след 7 дни или по-рано, ако оттеглите съгласието си.

8.4.2
        Искане за достъп до Непрекъснати данни на клиенти на FordPass като получател на данни трета страна

Като алтернатива, ако сте определени за получател на данни трета страна от клиент на Ford, за да отправите искане за техните Непрекъснати данни (данни в реално време чрез API) от негово име, моля, следвайте тези стъпки.

Стъпка 1: Уверете се, че: (i) Клиентът на Ford (чиито данни искате от негово име) е упълномощен потребител на свързания автомобил, Wallbox или съответната услуга, за които искате данни; (ii) Клиентът на Ford има валиден акаунт във FordPass и автомобилът и/или Wallbox са регистрирани в неговия акаунт във FordPass; и (iii) Вие сте получили съгласието на клиента на Ford и всички други потребители, преди да поискате каквито и да било данни, които може да бъдат генерирани от тяхното използване на автомобила, Wallbox или съответната услуга.
Стъпка 2: Регистрирайте акаунт в Пазар за разработчици на Ford. Предоставете исканата информация, след което прегледайте и приемете условията. 
Стъпка 3: След като влезете в акаунта си в Пазара за разработчици на Ford, можете да поискате достъп до нашия API, като следвате инструкциите на Пазара за разработчици на Ford.
Стъпка 4: От акаунта си в Пазара за разработчици на Ford можете да създадете нови идентификационни данни за достъп до API. Можете също така да следите всички идентификационни данни, които в момента са активни.
 Стъпка 5: След като създадете идентификационните данни за достъп, извлечете генерирания URL адрес, който се свързва с Вашия акаунт. Това се извлича от Таблото за разработчици. Използвайте извлечения URL адрес и влезте с Вашия акаунт на член на Ford (FordPass), за да свържете автомобила си. След като се свържете, ще бъдете пренасочени към предоставения от Вас URI за пренасочване и ще получите токен на него.
 Стъпка 6: Сега можете да използвате API за извличане на данни чрез желаната от Вас платформа.  
 
8.5  Аз съм клиент на Ford Pro / мениджър на автопарк. Как мога да получа достъп до данните си?

За да получите достъп до Вашите данни, следвайте стъпките, описани по-долу. 

Стъпките са различни в зависимост от това дали искате достъп до Исторически данни или Непрекъснати данни. Ако искате да получите достъп до данните, свързани с Вашето зарядно устройство, предоставено от Ford Pro, вижте ЧЗВ [9].


8.5.1
        Клиент на Ford Pro / мениджър на автопарк – достъп до Вашите Исторически данни

Стъпка 1: Уверете се, че: (i) имате валиден акаунт във Ford Pro Marketplace, (ii) сте упълномощени за автомобила или съответната услуга, за която искате данните, и автомобилът Ви е активиран във Вашия акаунт във Ford Pro Marketplace. Повече информация за Ford Pro Marketplace можете да намерите на уебсайта на Ford Pro.
Стъпка 2: Влезте вСвързания портал за Исторически данни тук, като използвате акаунта си във Ford Pro.
Стъпка 3: Попълнете формуляра за приемане на клиенти на Свързания портал за Исторически данни. 
o   Ще трябва да предоставите VIN номера(та) на свързания(ите) автомобил(и), чийто данни искате. 
o   Също така ще трябва да предоставите времевия период, за който искате данните. Можете да поискате само данни, генерирани от 12 септември 2025 г. до датата, която е 2 дни преди датата, на която правите искането (това гарантира, че всички системни данни са синхронизирани).
o   Следвайте инструкциите на Свързания портал за Исторически данни и валидирайте своя VIN. След това изпратете формуляра за приемане на клиенти. 
Стъпка 4: След като сте попълнили и изпратили формуляра за приемане на клиенти, трябва да получите имейл от Ford на имейл адреса, който сте предоставили във формуляра за приемане на клиенти. Вижте имейла си и проверете подробностите за заявката си.
Стъпка 5: Вашата заявка ще бъде обработена от Ford. Ако не сте получили исканите от Вас данни или каквато и да е информация от Ford в рамките на 28 дни от получаването на имейла в стъпка 4, моля, свържете се с Ford (вижте ЧЗВ7 за данни за контакт). 
Стъпка 6: Ще получите имейл от Ford с линк, потвърждаващ, че исканите данни са готови за изтегляне. Данните ще бъдат достъпни за изтегляне в продължение на 7 дни.
 
Бележка: Ако сте клиент на Ford Pro на някой от участващите европейски пазари и искате да получите достъп до данните си за FORDLiive (в този случай няма да имате акаунт за вход). Следвайте стъпки 2 и 3 по-горе. След като Ford получи формуляра за приемане, представител ще провери собствеността и ще се свърже с Вас за следващите стъпки.  
 
8.5.2        Клиент на Ford Pro / мениджър на автопарк – достъп до Вашите Непрекъснати данни 

Като алтернатива, ако искате достъпът до данните в реално време да бъде наличен чрез API, следвайте стъпките по-долу.
Стъпка 1: Посетете линка непрекъснати данни/API решение.  
Стъпка 2: Като администратор на автопарка, влезте в акаунта си във Ford Pro Marketplace или се регистрирайте с информацията за Вашата компания на FordPro.com.
Стъпка 3: Добавете продукта(ите) Fleet Connected Data Gateway или Fleet Quality Connected Data Gateway към Вашия акаунт от Marketplace, под раздела „Explore More Products“ (Разгледайте повече продукти). 
o   Обърнете внимание, че ако искате данни, свързани с автомобил, който е продукт на няколко марки, използващ плъгин устройство (PID), изберете продукта Fleet Multi-Make Data Gateway.
Стъпка 4: Кликнете върху иконата „Add Vehicles“ (Добавяне на автомобили) и посочете подробностите за Вашия(ите) автомобил(и).
Стъпка 5: След добавяне на автомобили: Изберете VIN номера(та) и кликнете върху „Subscribe to product“ (Абониране за продукт). От падащото меню изберете продукта Fleet Connected Gateway за включване. Ако искате само данните за състоянието на автомобила, изберете продукта Fleet Quality Connected Gateway. За да поискате данни, свързани с автомобил, включен в продукта на няколко марки, трябва да изберете Fleet Multi-Make Data Gateway. 
Стъпка 6: Ако желаете, можете да добавите достъп на допълнителен потребител на акаунта. Изберете „Add New Users“ (Добавяне на нови потребители), осигурете достъп до портала за разработчици от полетата за избор и задайте административната роля. 
Стъпка 7: Влезте в портала за разработчици тук, като използвате Вашите данни за вход във Ford Pro Marketplace, и създайте клиентски идентификатор и тайна. Можете също така да прегледате техническата документация на API от портала за разработчици.
Стъпка 8: Използвайте получения клиентски идентификатор и тайната за достъп до данните, като използвате предоставения API.
 
8.6  Аз съм клиент на Ford Pro / мениджър на автопарк. Как мога да споделям данните си с трети страни?

Обърнете внимание на точките в ЧЗВ 4 (Какво трябва да обмисля, преди да споделя данните си с трета страна?), преди да споделите каквито и да е данни с трета страна.

За да може третата страна да получи достъп до Вашите данни, тази трета страна трябва първо да се регистрира като одобрен доставчик на услуги трета страна. За да се регистрира, третата страна трябва да извърши следните стъпки:

Споделяне на Вашите Исторически данни с трети страни

Имате два начина да споделите Вашите Исторически данни с трети страни. Можете да направите едно от двете: 

да получите и изтеглите файловете с Исторически данни самостоятелно (като следвате стъпките в ЧЗВ 8.5.1) и да споделите файловете с трета страна по Ваш избор; или

да кажете на третата страна да поиска Вашите Исторически данни от Ваше име. В този случай помолете третата страна по Ваш избор да следва стъпките в ЧЗВ 8. (Аз съм трета страна, която има нужда от достъп до данни на клиент на Ford Pro/мениджър на автопарк. Как мога да направя това?) Вижте също ЧЗВ 8.9.1, за да разберете как можете да спрете да споделяте Исторически данни с трети страни, ако промените мнението си.

Споделяне на Вашите Непрекъснати данни с трети страни 

За да споделяте Непрекъснати данни (данни в реално време чрез API) с получател на данни трета страна, помолете ги да следват стъпките, описани в ЧЗВ 8.8 по-долу. Ако имате нужда от допълнителна помощ, свържете се с отдела за обслужване на клиенти (вижте информацията за контакт в ЧЗВ 7).

8.7  Аз съм трета страна, определена като получател на данни от клиент на Ford Pro да направи искане за достъп до данни от негово име. Как мога да направя това?

След като се регистрирате като одобрен доставчик на услуги трета страна, за да получите достъп до Историческите данни на клиента си под формата на JSON файл за изтегляне, следвайте тези стъпки: 

Стъпка 1: Уверете се, че Вашият клиент е упълномощен за данните за автомобила, които искате да извлечете, и че неговият автомобил е активиран в акаунта му във Ford Pro Marketplace. Повече информация за Ford Pro Marketplace можете да намерите на уебсайта на Ford Pro. . 
Стъпка 2: ПосететеСвързания портал за Исторически данни.
Стъпка 3: Попълнете формуляра за приемане на клиенти.
o   Ще трябва да предоставите информация за Вашата компания, както и подробности за клиента, чиито данни искате да заявите. 
o   Уверете се, че сте се координирали с клиента си, тъй като за да обработим искането Ви, ще се изисква съгласието му в рамките на 3 дни от опита ни да се свържем с него или искането ще бъде отменено.
o   Ще Ви е необходим Вашия(те) VIN номер(а) и времевия период, за който искате да заявите данни. За данни относно зареждането не се изисква VIN.
Обърнете внимание, че данни са достъпни само от или след 12  септември 2025 г. до 2 дни преди текущата дата. Това гарантира, че всички системни данни са синхронизирани и се предоставят, когато е приложимо.
Стъпка 4: Вижте имейла си и проверете подробностите за заявката си.
Стъпка 5: Вашият клиент ще бъде уведомен, за да потвърди съгласието си за споделяне на своите данни. След получаване на съгласието на клиента, Вашата заявка за данни ще бъде обработена от Ford. Ако не сте получили информация в рамките на 28 дни, моля, свържете се с Ford чрез [URL]
Стъпка 6: Ще получите имейл с линк, потвърждаващ, че данните са готови за изтегляне. Информацията ще бъдат достъпна за изтегляне в продължение на 7 дни.

[OGC (Stephanie Ohira) to business 25.06.2025: I understand from David Lubonski that there will be a specific step that must be followed if the third-party is making a request for only the FORDLiive  data. If so, this should be explained, as this will be key, in particular where a Ford Pro customer (including rental companies) are processing data access requests from downstream users who are only entitled to FORDLiive]

Ако промените решението си или искате третата страна да спре да получава данните: Можете да оттеглите съгласието си по всяко време, преди данните бъдат изтеглени от получателя на данни трета страна (в стъпка 6 по-горе). Обърнете внимание, че ако оттеглите съгласието си след като получателят трета страна вече е изтеглил данните, оттеглянето няма да изтрие данните от местоположението за изтегляне. Линкът, позволяващ достъп до данните, автоматично ще изтече след 7 дни или по-рано, ако оттеглите съгласието си.


8.8
  Искане за достъп до Непрекъснати данни на клиенти на Ford Pro/автопаркове като получател на данни

Като алтернатива, след като се регистрирате като одобрен доставчик на услуги трета страна за извличане на данни в реално време чрез API, помолете клиента си да изпълни процеса за съгласие, описан по-долу:

Стъпка 1: Влиза в своя акаунт във Ford Pro Marketplace или се регистрира с информацията за своята компания на FordPro.com.
Стъпка 2: Добавя продукта(ите) Fleet Connected Data Gateway към своя акаунт от Marketplace, под раздела „Explore More Products “ (Разгледайте повече продукти).
Стъпка 3: За да добави автомобили, клика върху „Add Vehicles“ (Добавяне на автомобили) и предоставя данните за автомобилите.
Стъпка 4: Отива в раздела Доставчици на услуги в менюто Fleet и избира желания VIN номер(а)
Кликва върху „Add Consent“ (Добавяне на съгласие) и от падащия списък избира доставчика на услуги трета страна, с когото трябва да се споделят данни
Стъпка 5: Като доставчик на услуги трета страна, ще получите съобщение за одобрения VIN номер(а) и след това можете да следвате стъпките във Fleet Subscribe the Product за включване на автомобили в продукта Fleet Connected Gateway, както е описано тук [URL към други ЧЗВ]
Стъпка 6: Като одобрен доставчик на услуги трета страна, влезте в портала за разработчици с данните за вход във Ford Pro и създайте клиентски идентификатор и тайна.
Стъпка 7: Използвайте получения клиентски идентификатор и тайната за достъп до данните, като използвате предоставения API.
Стъпка 8: За да спре споделянето на данни с трета страна, потребителят може да направи едно от двете
Да осъществи комуникация с тяхната съгласна трета страна офлайн, за да се отпише от продукта Connected Data Gateway
(или)
Да премахне съгласието, като се върне в менюто Fleet, избере VIN и избере да премахне съгласието.

9.  Аз съм клиент на Ford Pro. Как мога да получа достъп или да споделя данните, свързани с моето зарядно устройство? 

Ако искате да заявите Исторически данни за Вашето зарядно устройство, следвайте стъпките, описани в ЧЗВ 8.5.1 (за достъп) и ЧЗВ 8.7 (за споделяне).

Като алтернатива, за да получите достъп до Вашите данни за зареждане в реално време, следвайте стъпките, описани по-долу.

Стъпка 1: Уверете се, че имате валиден акаунт във Ford Pro Marketplace със зарядните устройства, свързани към софтуера за зареждане на Ford Pro. 

Стъпка 2: Като администратор на автопарка, влезте във Вашия акаунт във Ford Pro Marketplace, като използвате Вашите идентификационни данни за Ford Pro тук [url]

Стъпка 3: Ако желаете, можете да добавите достъп на допълнителен потребител на акаунта в раздела на потребителя и да предоставите роли за Портала за разработчици и FT администратор. 

Стъпка 4: Добавете продукта Connected Data Gateway към Вашия акаунт в Marketplace, под раздела „Explore More Products “ (Разгледайте повече продукти). 

Стъпка 5: Влезте в портала за разработчици, като използвате Вашите данни за вход във Ford Pro Marketplace, и създайте клиентски идентификатор и тайна. Можете също така да прегледате техническата документация на API от портала за разработчици.

Стъпка 6: Споделете клиентския си идентификатор с поддръжката на софтуера на Ford Pro, които ще позволят достъп до данните и ще Ви уведомят, когато приключи.

Стъпка 7: След като е разрешено, ще получавате данни за зареждане в реално време от Ford Pro чрез Google Pub/Sub Feed с помощта на Open Charge Point Protocol (OCPP). 

За споделяне на данни за зареждане в реално време с трета страна:

Стъпка 1: Уверете се, че имате валиден акаунт във Ford Pro Marketplace със зарядните устройства, свързани към софтуера за зареждане на Ford Pro.  

Стъпка 2: Като администратор на автопарка, влезте във Вашия акаунт във Ford Pro Marketplace, като използвате Вашите идентификационни данни за Ford Pro тук [url].  

Стъпка 3: Ако желаете, можете да добавите достъп на допълнителен потребител на акаунта в раздела на потребителя и да предоставите роли за Портала за разработчици и FT администратор. 
Стъпка 4: Добавете продукта Connected Data Gateway към Вашия акаунт от Marketplace, под раздела „Explore More Products “ (Разгледайте повече продукти).  

Стъпка 5: Влезте в портала за разработчици, като използвате Вашите данни за вход във Ford Pro Marketplace, и създайте клиентски идентификатор и тайна. Можете също така да прегледате техническата документация на API от портала за разработчици. 

Стъпка 6: Поканете третата страна в акаунта си в Marketplace, за да им предоставите достъп до портала за разработчици. 

Стъпка 7: Третата страна трябва да създаде идентификационни данни и да сподели своя клиентски идентификатор с Вас. 

Стъпка 8: Споделете клиентския идентификатор на третата страна с поддръжката на софтуера на Ford Pro, които ще позволят достъп до данните и ще Ви уведомят, когато приключи. 

Стъпка 9: След като е разрешено, третата страна ще получава данни за зареждане в реално време от Ford Pro чрез Google Pub/Sub Feed с помощта на Open Charge Point Protocol (OCPP).  
 
10. Аз не съм клиент на Ford Pro, но съм потребител на Ford Pro / автомобил от автопарк (например водач) и имам права по Закона за данните за данните, генерирани чрез моето използването на автомобила. Как мога да поискам достъп до данните или да поискам да споделя данните с трети страни? 

Моля, свържете се с Вашия мениджър на автопарка или с притежателя на акаунта във Ford Pro Marketplace (ако е различен), който трябва да може да обработи искането от Ваше име.

11. Наех автомобил Ford от фирма за отдаване под наем, затова мисля, че съм потребител на този автомобил и имам права върху данните, генерирани по време на използването му. Как мога да поискам достъп до данните или споделянето им с трети страни? 

Моля, свържете се с фирмата за отдаване под наем, от която сте наели свързания автомобил Ford, и която трябва да има акаунт във Ford и да може да обработи заявката от Ваше име. 

12. Аз съм фирма за коли под наем. Как мога да обработвам исканията на моите клиенти (за достъп до техните данни и/или за споделяне на техните данни с трети страни) от тяхно име? 

Ако получите искане за данни от Ваш клиент, наел автомобил, следвайте съответните инструкции, посочени в ЧЗВ 8, или използвайте заявката за Исторически данни, за да изпратите подробности с цел обработване на такива искания от тяхно име. Уверете се, че наемателят е имал права върху данните, преди да обработите каквито и да било заявки.
 
13. Аз съм орган от обществения сектор в ЕС, който иска да отправи искане за данни по глава V от Закона за данните. Как мога да направя това? 

14. Какво трябва да направя, ако продавам автомобила си, Wallbox или зарядни устройства?  

Ако решите да продадете автомобила си (или по друг начин да прехвърлите собствеността си върху автомобила или правото си да го използвате) на друго лице, трябва да изпълните следните стъпки. 

Клиенти на FordPass / частни клиенти 

отпишете се от FordPass (и всички услуги и абонаменти, които сте имали чрез FordPass за този автомобил);
възстановете фабричните настройки на автомобила. За подробности как да направите това вижте често задавани въпроси на FordPass [линк към съответните ЧЗВ на FordPass трябва да бъде поставен тук])
 не позволявайте на новия собственик/потребител на автомобила да използва Вашия акаунт във FordPass.

Клиенти на Ford Pro / автопаркове 

Отпишете автомобила от Вашия акаунт във Fleet и от всички услуги и абонаменти. 
 
15. Какво трябва да направя, ако съм закупил употребяван автомобил от друго лице?

Уверете се, че сте възстановили напълно фабричните настройки на Вашия автомобил. Инструкции за това как да възстановите фабричните настройки можете да видите тук [URL]. След като ги възстановите и искате да използвате свързани услуги за автомобили, изтеглете приложението Ford Pass и създайте акаунт в него, а след това регистрирайте автомобила в своя Ford Pass акаунт. За да научите повече за Ford Pass, посетете [URL]

16. Като клиент на Ford Pro, как да получа CUU ID (одобрен от собственика на автопарка TSP ID)?

Администраторите на Ford Pro могат да получат достъп до UUID на своята компания, като влязат в настройките на компанията.
 Можете да видите менюто за настройки на компанията, като кликнете върху името си за вход в горния десен ъгъл във Ford Pro Marketplace

17. Интересувам се да науча повече за търговските тайни, които могат да се съдържат в данните.

Моля, свържете се с нас на [   ], за да научите повече.